آشنایی با برنج پاکستانی و انواع آن

آشنایی با برنج پاکستانی و انواع آن

آشنایی با برنج پاکستانی و انواع آن

آشنایی با برنج پاکستانی و انواع آن
آشنایی با برنج پاکستانی و انواع آن

Familiarity with Pakistani rice and its types

برنج پاکستانی یکی از بهترین و متنوع ترین انواع برنج در جهان است که به مقدار زیاد به کشورهای مختلف صادر و در سطح جهانی مصرف می شود.

لیست قیمت برنج پاکستانی

پاکستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برنج در جهان است و سالانه حدود 10 میلیون تن برنج تولید می کند. برنج پاکستانی به دلیل دانه بلند و عطر دلپذیرش شناخته شده است. برنج پاکستانی در ایران به برنج باسماتی نیز معروف است. برنج باسماتی تنها در زمین های حاصلخیز و خاص در سرتاسر جهان می روید و به همین دلیل است که انحصار تولید آن در دست مناطق خاصی از جهان است.

نکته جالب در مورد برنج پاکستانی و مراحل کاشت و برداشت این است که تمام این مراحل توسط خانم ها انجام می شود. به همین دلیل سازمان ملل متحد روز 15 اکتبر را به نام زنان کشاورز پاکستانی نامگذاری کرده است.

آشنایی با برنج پاکستانی و انواع آن
آشنایی با برنج پاکستانی و انواع آن

کشت برنج پاکستانی

همانطور که قبلا ذکر شد، برنج پاکستانی تنها در زمین های حاصلخیز سند و پنجاب می روید و همین امر باعث شده تا انحصار تولید آن در دست این مناطق باشد. تعداد کشاورزانی که در این منطقه به کشت برنج پاکستانی اشتغال دارند بسیار زیاد است. کاشت برنج در این منطقه حجم زیادی از صادرات جهانی برنج را به جهان فراهم می کند. به طور کلی سند حاصلخیزی بیشتری نسبت به سایر نقاط پاکستان و حتی ایران برای کشت این برنج دارد.

انواع برنج پاکستانی

برنج پاکستانی در سه الگوی ایندیکا دانه بلند، ایندیکا دانه درشت و ژاپونیکا موجود است. این سه نوع برنج در دسته برنج باسماتی قرار می گیرند. برنج دانه بلند عمدتاً در منطقه سند کشت می شود و در مقایسه با سایر انواع برنج باسماتی، حاصلخیزی بالایی دارد.

بهترین نوع برنج پاکستانی

همانطور که قبلا ذکر شد، این برنج ها به دلیل دانه بلند و عطر دلپذیر خود شناخته می شوند. برنج پاکستانی با برندهای مختلف بسته بندی می شود و از آنجایی که تمام برنج های تولید شده در پاکستان کیفیت یکسانی ندارند، کیفیت برنج های پاکستانی که با مارک های مختلف به فروش می رسد یکسان نیست. این مشکل باعث شده است که نتوان به راحتی تشخیص داد که کدام برند بهترین برنج را در بازار ارائه می دهد.

آشنایی با برنج پاکستانی و انواع آن
آشنایی با برنج پاکستانی و انواع آن

برندهای معروف برنج پاکستانی

برنج پاکستانی با برندهای مختلف در بازار موجود است. در میان این برندها، انواع برنج خاطره، طبیعت، دیپلمات، سوپرباسماتی، عابد، توحید، ملهم، باهر، سلیم، زیتون طلایی، دلباز، یزدان و شوخبت از مرغوب ترین انواع برنج ها می باشد.

خواص برنج مرغوب پاکستانی

هنگام خرید برنج باید به ویژگی ها و عطر آن توجه کرد. اعتماد صرف به بازرگان در مورد تبلیغاتی که برای محصول خود ارائه می دهد نمی تواند در انتخاب مناسب ترین نوع برنج به ما کمک کند.

1- شکل ظاهری برنج

برنج ممتاز ظاهری دست ساز دارد. اگر یک مشت برنج در دست دارید، تمام دانه ها باید کامل و نشکن و به یک اندازه باشند. در مرحله دوم باید به رنگ برنج توجه کنید. برنج پاکستانی دارای دانه های سفید و غیر زرد است که ظاهری شفاف و عاج مانند دارد.

2- عطر برنج

برنج پاکستانی عطر زیادی دارد و این عطر مطبوع بیشتر در انواع تازه و مرغوب آن است.

آشنایی با برنج پاکستانی و انواع آن
آشنایی با برنج پاکستانی و انواع آن

بیشتر برنج های پاکستانی و هندی فرآوری شده است که به سیلا و بخار معروف است. برنج فرآوری شده ارزش غذایی بیشتری نسبت به برنج های دیگر دارد.

در فرآیند فرآوری، برنج سبوس دار (پوسته شده) در یک محفظه بسته نیمه جوشانده می شودو مقادیری از ویتامین ها به ویژه ویتامین های گروه B، املاح معدنی و مقداری چربی و پروتئین از پوسته و سبوس وارد بافت دانه شده و بر این اساس رنگ برنج از سفید به زرد طلایی تغییر می کند.

برنج سفید هندی اغلب غنی شده (معروف به برنج غنی شده) است، به این معنی که در طول فرآیند تولید، تعدادی مواد مغذی ویژه به آن اضافه شده است تا ارزش غذایی برنج افزایش یابد. در این شرایط، مقادیر لازم روزانه مواد معدنی و ویتامین ها بهتر و سریعتر تامین می شود. برنج هندی به ویژه با آهن، اسید فولیک، ویتامین B1 و B3 غنی شده است. خرید و مصرف برنج غنی شده به دلیل ارزش غذایی بالاتر توصیه می شود. علاوه بر خواص ذکر شده برنج هندی برای سلامتی، این برنج طعم بی نظیری دارد و پس از پخته شدن دانه بلندتر و نازک تری نسبت به سایر برنج های سفید می گیرد.

برنج باسماتی به عنوان برنج معطر ترجمه می شود و یکی از دلایل محبوبیت برنج هندی عطر بی نظیر آن است. برای جلوگیری از چسبندگی برنج هندی و از دست دادن بوی معطر خود، به جای خیساندن، این برنج را بلافاصله قبل از پختن بشویید تا بهترین نتیجه را بگیرید. به عنوان یک شکل، برنج هندی وقتی پخته می شود طولانی تر می شود، نازک است، دو طرف آن تیز است، نه گرد. برنج قهوه ای هندی هنوز پوسته (قسمت دانه برنج) و ریشه (قسمتی که دانه برنج از آن رشد می کند) دارد و جدا نشده است. برخی افراد برنج قهوه ای را سالم تر از برنج سفید می دانند. در هر صورت هر برنجی مزیت های خود را دارد که هرکسی بنا به نیاز خود می تواند از یک نوع برنج یا ترکیبی از انواع برنج استفاده کند.

اعتقاد عمومی مردم بر این است که برنج برای سلامتی مفید نیست، اما مردم کشورهای آسیایی و خاورمیانه که به طور منظم برنج می خورند، نسبت به سایر نقاط جهان مشکلات جسمی کمتری در ارتباط با کربوهیدرات دارند. به همین ترتیب، نرخ چاقی در این کشورها بسیار کمتر است.

آشنایی با برنج پاکستانی و انواع آن
آشنایی با برنج پاکستانی و انواع آن

خبری اعجاب انگیز

برنج باسماتی مقدار بسیار کمی چربی غیراشباع دارد و بنابراین برای سلامت قلب و پیشگیری از بیماری های قلبی مناسب است. همان مقدار چربی موجود در برنج هندی، کلسترول بد بسیار کمی دارد، بنابراین از قلب و رگ های خونی در برابر گرفتگی محافظت می کند. فیبر بالای این برنج به حفظ سلامت سیستم گردش خون نیز کمک می کند.

کلام آخر

با توجه به مزایایی که ازانواع برنج پاکستانی گفته شد امید است مقاله فوق برای شما عزیزان کاربردی بوده باشد و آگاه شده باشید که انواع برنج پاکستانی با توجه به ارزش های غذایی که ذکر شد قابلیت گنجاندن در برنامه غذایی روزانه را دارد.

مطالعه بیشتر

نویسنده: admin10

دیدگاه‌ها

*
*